Proč si neumíme čistit zuby?

Otázek a odpovědí bychom v zubním lékařství jistě našli spoustu. Avšak jednoznačně odpovědět na špatný stav zubního zdraví v České republice je poměrně komplikované. Nicméně nedělejme si iluze, že ve světě je lépe.

Otázka, na kterou není jednoduché odpovědět. Přesto se pokusíme najít možné důvody hromadného neúspěchu českých občanů v zubní hygieně. Předem je důležité zmínit, co zubní hygiena znamená. Většina z nás si pod tímto pojmem představí každodenní stereotypní proces, během kterého naneseme pastu na zubní kartáček a poměrně znechuceně začneme vykonávat v ústech pohyby, o kterých jsme přesvědčeni, že redukují zápach v našich ústech. Po několika desítkách vteřin zubní kartáček odkládáme a přemýšlíme, zdali zubní pasta odvedla veškerou práci, kterou měla, tedy odstranila zubní plak, vyčistila jazyk a zamezila zápachu z úst. Na závěr si vypláchneme ústní vodou, která „výbuchem“ v ústech zaručí absolutní destrukci všeho živého. Bohužel, takovýto přístup k zubní hygieně vede k několika vážným problémům, jež se neblaze odrazí nejen na zubním, ale i celkovém zdraví. V následujícím textu Vám popíšeme jednotlivá úskalí běžného přístupu k zubní hygieně.

Máme to daný geneticky? Ne!

Není tajemstvím, že s narůstající průměrnou délkou života narůstá i počet vypadlých zubů. Není to však způsobeno krátkou životností chrupu, zuby mohou být nalezeny i po stu milionech let. Stejně tak neuspějeme s tvrzením, že maminka měla špatné zuby, tatínek a dědeček taky a já chudák jsem to zdědil. Možnost, že se narodíte s natolik špatným chrupem, který není možné vyčistit, je zhruba stejně nepravděpodobná jako šance, že žena porodí dvakrát po sobě trojčata. Vypadávání zubů je způsobeno především špatnou péčí, která je v každém z nás pevně zakořeněna a utužovaná reklamou kosmetických firem, a také špatnou informovaností veřejnosti.

„Reklama přeci ví, jak si zuby čistit.“

Na počátku všeho stojí reklama. Velké kosmetické firmy nás den za dnem přesvědčují o dokonalosti svých výrobků. Zubní kartáčky s flexibilními krčky, gumovými výběžky masírujícími dásně, škrabkami na jazyk a kalíšky leštícími sklovinu jistě působí na televizních obrazovkách a v regálech prodejen skvěle, skutečnost je však taková, že jejich účinnost v péči o chrup je téměř nulová. Nejenže Vám tyto kartáčky zuby nevyčistí, mnohdy Vám je spíše poškodí. Ptáte se proč? Správný zubní kartáček je kus plastu s čistícími vlákny. Vždy by měl být rovný, měkký a malý. Který z reklamních kartáčků tyto požadavky splňuje? Žádný, všechny jsou velké, zubaté a tvrdé se spoustou dalších zbytečností. Cílem těchto kartáčků není vyčistit Vám zuby, nýbrž výborně se prodávat. V takovém případě musí kartáček především dobře vypadat, což jde ruku v ruce s jeho neúčinností.

Zubní pasta aneb spasitel nepřichází

Zubní pasta je v České republice považována za nejdůležitější prvek ústní hygieny. Každý jistě najde v paměti situaci, kdy z obalu již nešla žádná pasta vymáčknout. Po chvíli snažení dostat na kartáček alespoň nepatrný kousek pasty jsme zkonstatovali, že dnešní čištění zubů je zbytečné. Důvod byl prozaický, došla pasta. Ačkoliv se to může zdát neuvěřitelné, důležitost pasty při čištění zubů je minimální. Zuby nám čistí zubní kartáček mechanickým narušováním zubního plaku. Pokud bychom použili při čištění zubů pouze pastu, zubní plak bychom jistě neodstranili. Zubní pasta je doplňkem ústní hygieny, který nám pomůže například eliminovat zápach z úst nebo snížit citlivost zubních krčků. Avšak bez zubního kartáčku je pasta zcela zbytečná a nepotřebná.

Vybuchující detergent úst

Obzvláště tvrdým oříškem jsou ústní vody. Mnohými uživateli považovány za spásu v zubní hygieně. Jakkoliv se může reklama s „vybuchující“ ústní vodou zdát důvěryhodná, je třeba vědět, že ústní voda je v boji se zubním plakem zcela neúčinná. Reklamou proklamované zabití 99 % bakterií skutečně proběhne, ale za 24 hodin v laboratorních podmínkách. Pokud by Vám nějaký prostředek v ústech zahubil během 30 vteřin téměř všechny bakterie, poté by s největší pravděpodobností zahubil i Vás. Nezapomínejme, že lidské tělo obsahuje 10 krát více bakteriálních než lidských buněk. Nicméně boom ústních vod je neúprosný a lidé se ve slabých chvílích (společensky unaveni, nebo pokud je přemohla únava u televize) dobrovolně vzdávají zubních kartáčků s vidinou spásy v ústní vodě – vykloktám a jdu spát.

Reklama, reklama... a konečně osvěta

Povědomí o zubní hygieně je výrazně moderované reklamou. Do roku 2009 zde neexistovala systematická osvěta, která by dlouhodobě vzdělávala širokou veřejnost. Od roku 2009 působí v České republice občanské sdružení Nechci kazy, které učí veřejnost pečovat o svůj chrup. Během dvou let fungování projektu bylo individuálně proškoleno více jak 80.000 lidí ve správné péči o chrup. Pokud bude osvěta pokračovat stejným tempem i následujících několik let, existuje zde velká šance, že budoucí generace budou v ústní hygieně stejně neomylní jako například lidé ve Švýcarsku či skandinávských zemích.

Poslat známému
  
  

Přidat nový komentář



Email